Publicerat: / Familjeliv

Soon to be one

På onsdag fyller Walter ett år och igår hade vi kalas med hans pappas sida av släkten. 

Nicklas och jag har mycket gemensamt och en grej är ju att båda våra mormödrar kom flyende från kriget i Tyskland. De betydde såklart mycket i våra liv och de är anledningen till varför Walter fick sitt namn. Därför kändes det rätt i att vi försöker få in lite tyskt tema även på hans ett-års kalas. 

Vi bjöd på korvar i alla storlekar och smaker, grillat gott bröd och dressingar. Såser i starkt, sött och rökigt. Att äta bredvid fanns potatismos och såklart sauerkraut. Det fanns mat i mängder och alla blev mätta efter att ha kunnat äta precis så mycket man ville

Walter fick paket. I sin pappas knä drog han sönder papper och smakade på snören - precis sådär en ettåring ska öppna presenter. Och snart ville han bara ner på golvet och inviga alltihop - samtidigt såklart. 

Efter maten och paketöppning Gick ett gäng ut på promenad med små-killarna inklusive uppspelt hund och ett litet gäng stannade kvar hemma. Vi förberedde kaffe och jag ordnade det sista inför att sätta ihop Walters tårta. 

Galen som jag är, men kontrollbehov and all, hade jag såklart en bild av hur det skulle bli. Och något jag inte riktigt räknat med var att göra ett tåg av glass - i nästan 30 graders värme. Det smälte, och snabbt. Så med hjälp av faster Jenny agerade vi så snabbt vi kunde, hällde på bär i alla former ner i godsvagnarna av kex och vaniljglass. Strukturerade upp skorstenar i ångloket och hällde kol i form av polly så loket hade det nära till hands till att tuffa vidare. Kaffet fick serveras och alla fick hugga in så fort det var klart! Walter fick titta och smaka bären - han själv fick en iskall god smoothie istället! 

Snart blev det svalare ute, lugnet la sig i takt med att vi gick in i vardagsrummet. Det lektes, lästes lite sagor, pratades och lyssnades på musik. Och efter ett tag var kalaset slut. Alla åkte hem till sitt och en pojke somnade helt färdig efter sitt allra första kalas i sin säng



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Denna bloggen handlar om en skogstokig mama-bird i tjugo-something-åldern. Hennes familjs "rofyllda" vardag med sonen aka Solstrålen - Walter (född juni-15), ölbryggarpappan och tonårs och matgalna hunden Öster.
Jag är en sån som helst äter frukost mitt på dagen och plockar med mig kottar, ja helst hela skogen, med in i farstun. På knarrande golv i sambons barndomshem lär vi sonen nya upptåg och genom hans ögon får jag lära känna världen omkring mig på nytt. Tankar skrivs oftast ner i form av ett blogginlägg på kvällskvisten när skorpan somnat.

Välkommen!

Alla bilder är mina om inget annat framgår och får ej kopieras


Ladda ner en egen design gratis |