Publicerat: / Middagstips

Just give him some time and space

Jag kan inte vara den enda som har min mamma på speed-dail och allt som oftast ringer och frågar om råd om... allt? Mat, konsistenser, sömn, möjliga krämpor (som kanske inte ens existerar men som skrämmer slag på en ändå) Och allt annat som en något fortfarande nybliven förälder kan tänkas gå och grubbla på. And so on, and on... and on and on (Stackars mamma)  

Det senaste jag försökt deala med här hemma har varit middagar, eller snarare mat över lag för Walle. Jag har gått in med en inställning att jag inte vill tvinga i min son något (självklart ger jag inte upp i första taget) men jag vill inte göra det till en kamp eller till något jobbigt. Jag värmer maten och vi sitter där en stund, pratar och babblar, försöker göra det lekfullt och skoj samtidigt som jag själv oftast försöker knapra på något. Men i ca två veckor har han total-ratat iprincip  a l l t (vissa dagar bättre än andra). Han ville inte ha något förutom sin gröt på morgonen och kvällen och möjligtvis lite fruktpuré på dagen - thats it. 

Samtalen till min kära mor och skulden jag samlat på mig har kunnat staplats på varandra och blivit sky-höga. Jag försöker hela tiden inte göra det till en grej inför honom (även om frustrationen inuti bubblar) - För hur kul skulle det vara att se sin (redan i friskt tillstånd) galna morsa sitta där på stolen mitt emot och se ut att ha tappat fattningen totalt med gapande mun och fläktandes med armar som ska agera flygplan med last flygande på sked mot en? 

Njä, jag försöker dra på ett smile mellan varven och provar olika sätt och smaker varje dag.  

När några skedar gått ner har man bara hurrat av lycka (det har bliviet en ful-dans eller två här hemma i köket) men frustrationen har ändå suttit i. 
Tills igår - vad hände?! 

Plötsligt visar pojken att han vill ha mer (!) i form av  b i t a r  OCH mammas macka, plus (plus!!) att han - kan själv! 

Med skeden styrd mot munnen som han aldrig gjort någe annat har vi klarat av flera mål både igår och idag och inga protester där inte. Snarare tvärtom och pappan fick i all hast fixa lite extra kvällsmat efter att portionen gröt gick åt för snabbt och lätt.  

Ibland får man som mamma kanske bara ta ett steg tillbaka - och låta honom visa vad han går för, när han vill. Redan nu som liten har han en tydlig stark liten personlighet, och han vet vad han vill den där Walter 


Av det vi rört ihop här hemma har vi provat vissa av smakerna i "klemmisar" jag köpt när jag handlat. Efter provsmak and approval by the little one, har jag gjort egna röror av det hemma

Like this one 
Här är två skalade päron jag mosat tillsammans med en avokado och pressad lime

(finns som klemmis från märket Semper i affär) 


Postat av: Linda

Vad härligt att det släppte lite! :)

Svar: Det var det verkligen! Hoppas du får en fin kväll💎💕
Linn

2016-05-18 @ 16:15:45
http://utgardets.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Denna bloggen handlar om en skogstokig mama-bird i tjugo-something-åldern. Hennes familjs "rofyllda" vardag med sonen aka Solstrålen - Walter (född juni-15), ölbryggarpappan och tonårs och matgalna hunden Öster.
Jag är en sån som helst äter frukost mitt på dagen och plockar med mig kottar, ja helst hela skogen, med in i farstun. På knarrande golv i sambons barndomshem lär vi sonen nya upptåg och genom hans ögon får jag lära känna världen omkring mig på nytt. Tankar skrivs oftast ner i form av ett blogginlägg på kvällskvisten när skorpan somnat.

Välkommen!

Alla bilder är mina om inget annat framgår och får ej kopieras


Ladda ner en egen design gratis |