Publicerat: / En mammas tankar

Making a murdurer

Häromdagen såg Nicklas och jag första avsnittet av dokumentärserien "Making a murdurer". Vi kunde inte släppa den och igår kväll såg vi klart hela säsongen. Tio avsnitt som vardera var timmen långa. 

Kortfattat handlar det om en man som vid 23-års ålder blev dömd för ett brott han inte begått - det kom fram med bevisning 18 år senare, att det var en annan och Steven blev då en fri man. Han vill då ställa polisen som dömde honom inför rätta då det nästan uppenbart handlade om att det var några inom poliskåren som satt dit honom.

Men under rättegångarna händer det otänkbara och han blir än en gång anklagad för ett brott. Man får följa rättsprocessen - och vad ska man säga? Det bubblar en frustration inom mig. Mållös. 

Detta är helt klart något alla borde se - 
Alla tänker säkert inte som jag när man sett klart den. 
Men jag indrar hur man inte ifrågasätter det rättssystem som finns (särskilt i USA) mer? Det är uppenbart att människor behandlas extremt olika och i  detta fallet helt beroende på ens status i samhället. 

Jag blir sjukt provocerad av att en polis liv  är värt mer än en "vanlig" människas. Makt som utnyttjas. Hur man leker med människors liv. 

Jag vill inte gå in på hur det slutar utan tycker helt klart att detta är något ALLA borde se. Jag har svårt att tänka på annat idag... 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Denna bloggen handlar om en skogstokig mama-bird i tjugo-something-åldern. Hennes familjs "rofyllda" vardag med sonen aka Solstrålen - Walter (född juni-15), ölbryggarpappan och tonårs och matgalna hunden Öster.
Jag är en sån som helst äter frukost mitt på dagen och plockar med mig kottar, ja helst hela skogen, med in i farstun. På knarrande golv i sambons barndomshem lär vi sonen nya upptåg och genom hans ögon får jag lära känna världen omkring mig på nytt. Tankar skrivs oftast ner i form av ett blogginlägg på kvällskvisten när skorpan somnat.

Välkommen!

Alla bilder är mina om inget annat framgår och får ej kopieras


Ladda ner en egen design gratis |